Globale studier 2020 – genopfriskning! - introduktion

Vi kommer til at kigge på bibliotekets hjemmeside samt fagsiderne

Derudover kommer der til sidst et link til hvor og hvordan i henter Endnote ned.

Trin 1: Optakt

I denne guide skal vi nå to ting: Lære at finde benytte bibliotekets side library.au.dk samt fagsiden For jeres fag (bemærk; det er ikke alle fag der har en fagside endnu, men det burde være muligt at finde en side der minder om ens område ex: South asian studies kan kigge på Chinese eller Japanese studies fagsider, der er masser derinde der stadigvæk kan bruges.)

Forventet tidsforbrug: 1 time

Denne guide kommer til at indeholde en række små opgaver, der kræver at i har adgang til internettet (især library.au.dk). I skal også have et skrive-program (f.eks. Word) åbent til at dokumentere, hvad I finder, og hvordan

Biblioteksressourcer (links)

Trin 2: Hvordan søger man materiale

Vi starter i det små, find og bestil en bog og find en artikel i et tidsskrift.

Begge kan, ligesom langt det meste materiale i nogensinde får brug for, findes på library.au.dk.

Fremfind en bog: Ding, X. L. (1994). The Decline of Communism in China – Legitimacy crisis, 1977-1989, Cambridge: Cambridge University Press.

Fremfind en artikel i et tidsskrift: Cui, Li & Lee, Francis L. F. (2010). “Becoming Extra-Ordinary: Negotiation of Media Power in the Case of Super Girl’s Voice in China”, Popular Communication, 8: 256-272, 2010.

Notér dine søgeord og eventuelle afgrænsninger brugt for at finde frem til de materialer – især hvis det ikke lykkedes, er det ekstra vigtigt at du noterer.

Biblioteksressourcer (links)

Vis hint

En god tommelfingerregel er, at jo mere der tastes ind, jo flere muligheder er der for slåfejl. Tá et forfatterefternavn og et eller to ord ud af overskriften.

 

Vis hint 2

Lige under ‘SØG’ knappen, er der en mindre knap med ‘søgetips’. Det er tid godt givet ud, at gøre sig bekendt med de værktøjer i har til rådighed der.

Med disse værktøjer kan i gøre jeres søgning mere specifik, eller udvide så der kommer flere resultater frem

Trin 3: Når du har fundet materiale

Det vigtige med den forgående øvelse er, at du har oparbejdet en fortrolighed med at søge på bibliotekets side, og du har en forståelse for, hvornår 0 resultater betyder, at du skal ændre din søgning, eller skal gå videre til eksempelvis bibliotek.dk eller en mere fagspecifik database.

Hvis du undervejs støder på eksempler, hvor du bliver usikker på, hvordan du skaffer et materiale hjem, så tag det endelig med til den fælles biblioteksundervisning. Dette gør sig især gældende for de næste øvelser, der er meget mere frie, end det du lige har lavet.

Trin 4: Fagsiden

Biblioteket har, sammen med jeres undervisere, lavet en side med korte beskrivelser og links til de bedste faglinks for jer. ex: http://library.au.dk/fagsider/chinese-studies/ er i den grad en side, der er værd at huske på.

Første opgave her, er meget åben, følg 3 links (ikke asiaportal, den kommer om lidt) og søg lidt rundt.

Kig især på, hvordan siden hjælper dig med at starte din søgning.

Anden opgave går ud på at gå ind på Asiaportal (se link)

bemærk: hvis du læser et fag der ikke er fra et Asiatisk land, springer du denne opgave over).

Vælg jeres land og kig de baser igennem, som kommer frem. Der skal skimmes. Det ville være en god ide at forsøge at ”refine” din søgning. Find baser frem, du tror vil være gode at benytte, når du skal søge indenfor dit emne.

  • Begrund dine valg

 

Biblioteksressourcer (links)

Vis hint

Trin 5: Fri søgning

Inde på library.au.dk skal du søge efter materiale om dit emne.

Start på library.au.dk, hvor der er en ”søgetips”-knap. Der kan du se de forskellige værktøjer, du har til rådighed, når du forsøger at kvalificere din søgning. Noter i særdeleshed afsnittet om ‘søgning’, der kan du genopfriske boolske operatorer som IKKE ELLER OG)

Opret en logbog over din søgning: Heri skal du se på, hvad der sker med dine søgninger, når du opkvalificere dem, dvs. forsøg med trunkering, boolske operatorer, nærhedssøgning, emneordssøgning og gerne flere. Beskriv hvad, hvorfor og med hvilket formål du bruger diverse søgeværktøjer.

Målet er at gøre dig bevidst om, hvorfor og hvordan du søger.

Dette punkt kommer vi også igennem til undervisningen – det er ikke vigtigt, at du kan benytte fagtermerne, men det er vigtigt, at du er bevidst om, hvad du søger i og hvorfor og hvordan.

Biblioteksressourcer (links)

Vis hint

Vis hint 2

Trin 6: Studiemetro

Inde på Studypedia  (se link) er der et punkt der hedder “Litteratursøgning”.

Derinde er der 3 hovedpunkter:

  • Hvor søger du?
  • Hvordan søger du
  • Kildehåndtering

Læs dem igennem, forhåbentligt er der ikke meget nyt her, men vi genopfrisker så det er også ok

Biblioteksressourcer (links)

Trin 7: Afslutning

På selve undervisningsdagen kommer vi Ikke til at gennemgå det idu har lavet nu her. Jeg vil besvare eventuelle spørgsmål udfra det der er blevet gennemgået, men meningen er at vi bygger ovenpå. Det vil sige, at de noter, du nu har taget, kommer i spil, når vi ses.

Hvis du ikke kan vente med at komme i gang med søgningen, inden vi mødes igen, er du velkommen til at skrive til mig på jfol@kb.dk og så kan vi mødes evt over zom og kigge dine noter igennem og sammen komme videre.

Endelig er jeg blevet bedt om at vise jer EndNote. Det er et vildt smart program til at hjælpe dig med dine kildehenvisninger, og det er gratis for studerende ved AU.

Du skal selv hente og installere det inden vi mødes.

Læs mere på: http://library.au.dk/faciliteter/referencevaerktoejer/endnote

Jeg har derudover tilføjet et link til referencehåndtering, overordnet set.

Go fornøjelse!

Biblioteksressourcer (links)

Afslut og del med andre studerende

Tillykke!

Du har nu gennemført kurset.

Hvis du synes godt om guiden og gerne vil dele den med venner og kollegaer kan du gøre følgende: