Eksempelvisning

Du ser i øjeblikket dit step i eksempelvisning. Du kan teste, men intet bliver gemt.

Introduktion til LearningLib - introduktion

 

Gennemfør dette læringsobjekt for at få en introduktion til funktionaliteterne i LearningLib.

Guiden henvender sig til biblioteks- og informationsprofessionelle, som ønsker at skabe egne e-læringsobjekter på LearningLib.dk.

For spørgsmål og anmodning om adgang til at lave objekter bedes du kontakte en af administratorerne for LearningLib.

Trin 1: Hvem kan bruge LearningLib?

Alle kan oprette sig som bruger på learninglib. Som bruger kan du se og gennemføre læringsobjekter og få adgang til arkivmateriale. Du kan dog ikke oprette eller duplikere andres læringsobjekter.

For at lave egne objekter og duplikere skal du være objekt administrator. Det kan du blive hvis du er ansat ved et FFU bibliotek og kontakter en administrator via kontaktformularen eller direkte på mail.

Biblioteksressourcer (links)

Vis hint

Første gang du laver objekter kan du have en masse spørgsmål til, hvad de enkelte felter betyder. Hvert felt er forsynet med en forklaring, som forklarer dette.

Se forklaringsknapperne ud for hvert felt

Vis hint 2

Har du yderligere spørgsmål eller kommentarer er du naturligvis altid velkommen til at kontakte en administrator.

Trin 2: Opret objekt #1: baggrundsoplysninger

Når du opretter et nyt objekt er det første du bliver bedt om, at angive oplysninger om ophav, niveau, emne, fagområde og lignende.

Findes din institution eller fag ikke på listen, kan du kontakte en administrator med en forespørgsel om at få det oprettet.

Vis hint

Du kan angive om dit nye objekt skal være et online læringsobjekt eller uploades til arkivet. Har du f.eks en film, powerpoint, PDF eller andet du vil dele på learninglib uden at bruge trin, kan du vælge at uploade til arkivet.

Objekter i arkivet indeholder ikke trin.

Trin 3: Opret objekt #2: beskrivelse

Angiv hernæst beskrivelse af objektet og upload et billede til oversigtsvisningen.

Trin 4: Opret objekt #3: egenskaber

Dernæst vil du blive bedt om at angive en række egenskaber for objektet.

Skal der f.eks. være en timer og skal brugeren kunne gå trin tilbage?

Skal objektet være synligt for alle og skal der kræves login for at gennemføre det?

 

Vis hint

Udgiv under Creative Commons CC BY for at gøre det let for andre at dele og genbruge dit objekt!

Udgiver du under denne licens giver du andre lov til at genbruge og kopiere dit objekt under forudsætning af, at du angives som ophav til det kopierede/duplikerede objekt.

Læs mere om den pågældende CC BY licens på creativecommons.dk

Trin 5: TIP: Test dit objekt inden det ser dagens lys

Når man sidder og arbejder med at udvikle objekter, kan det være rart løbende at teste det man laver. Ønsker du at teste dit objekt inden du gør det offentligt tilgængeligt, kan du sætte det til privat objekt under objektindstillingerne.

Når et objekt er sat til privat objekt og er udgivet, kan det ses og gennemføres hvis man har den direkte URL til objektet, men vil ikke blive vist på forsiden eller under de enkelte kategorier.

Du kan altid slå privat objekt fra når objektet er helt færdigt.

 

Trin 6: Trin

Du er nu klar til at give dit objekt indhold i form af trin.

Objekter i LearningLib kan opbygges af forskellige trinelementer.

  1. Tekst, billede eller video
  2. Quiz (spørgsmål og svar)
  3. Feedback
  4. Åbent spørgsmål
  5. Evaluering – Her kan eleven evaluere sig selv fra 1-5.
  6. Kortspil

Trinene kan bruges på kryds og tværs og sammenstykkes i den rækkefølge man ønsker.

Vis hint

Du kan flytte rundt på rækkefølgen ved brug af pilene ud for hvert trin.

Trin 7: Trintype: Tekst, billede eller video

Dette er et informationstrin uden yderligere funktioner. Man kan altså blot vise noget tekst, nogle billeder og embede video fra f.eks. YouTube. Der er ingen brugerinputs i denne type.

Trin 8: Trintype: Quiz (spørgsmål og svar)

Quiz er en trintype der stiller et spørgsmål og giver brugeren en række svarmuligheder. Når du laver trinnet kan du angive de(t) rigtige og forkerte svar og tilføje det antal muligheder du ønsker.

Hvordan får du adgang til at lave egne objekter i learninglib?

  • A
    Opretter en bruger
    Med selvoprettet bruger kan du gennemføre læringsobjekter, men ikke oprette egne.
  • B
    Skriver til en administrator
    Korrekt!
  • C
    Opretter en bruger og kontakter en administrator
    Korrekt! Hvis du allerede har en bruger og ønsker at lave egne objekter, kan du kontakte en administrator som kan give dig adgang.

De rigtige svar er B og C

Du kan oprette din egen bruger på learninglib, men skal du lave egne læringsobjekter skal du kontakte en administrator som kan give dig rettigheder til dette.

Vis hint

NB: Dine svar bliver ikke logget hvis du har aktiveret gæstevisning!

 

Trin 10: Trintype: Åbne spørgsmål

Åbne spørgsmål kan – som navnet så snedigt antyder – benyttes til at stille åbne spørgsmål til studerende.

F.eks:

Hvad forstår du ved informationskompetence?

Vis hint

Denne trintype vises ikke, hvis objektet er sat til tillad gæstevisning under objektegenskaber.

 

Vis hint 2

Du kan som underviser ikke give feedback på åbne spørgsmål. Vil du give feedback kan du bruge feedback trin typen.

Trin 11: Trintype: Evaluering

Evalueringstrinnet giver mulighed for at foretage vurdering i skalaen 1-5.

Man kan f.eks tænkes at stille spørgsmålet:

Hvor kritisk er du generelt overfor information du finder via Google?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laveste Højeste

Vis hint

Du kan benytte trintypen alt du ønsker og kan benytte funktionen opsummerende trin til at fremvise svar fra evalueringer givet tidligere i objektet.

 

 

Trin 12: Trintype: Kortspil

Kortspil trintypen giver mulighed for at placere svar eller udsagt på spørgsmål. Man kan oprette maksimalt seks spørgsmål og seks svar, hver af disse visualiseret som et kort. Derefter skal man lægge kortene korrekt så spørgsmål og svar passer sammen.

I dette eksempel skal du placere citaterne hos deres rette ophav.

Svar

  • Francis Bacon
  • David Foster Wallace
  • Frank Zappa
  • Ray Bradbury
trække spørgsmål nedenfor med musen og slippe dem inde i matchende svaret ovenfor

Spørgsmål

  • Viden er magt!
    Vis hint Skjul hint
    Det er et gammelt citat
  • I do things like get in a taxi and say, "The library, and step on it.”
    Vis hint Skjul hint
    Citatet er fra bogen Infinite Jest
  • “If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library.”
    Vis hint Skjul hint
    Citatets ophavsmand var musiker
  • Without libraries what have we? We have no past and no future.
    Vis hint Skjul hint
    Citatets ophavsmand var Sci-Fi forfatter
  • “You don't have to burn books to destroy a culture. Just get people to stop reading them.”
    Vis hint Skjul hint
    Citatets ophavsmand var Sci-Fi forfatter

Trin 13: Del og genbrug

LearningLib er lavet med deling for øje, så gå på opdagelse i andres e-læringsobjekter, dupliker og genbrug og lad andre bruge det du laver.

Findet du et objekt du vil duplikere, trykker du blot dupliker i oversigtsvisningen og objektet bliver duplikeret og du har en eksakt kopi i dine objekter.

HUSK at kreditere originalens ophav når du duplikerer!

Vis hint

HUSK: når du duplikeret et objekt er det alt der duplikeres, altså ikke kun trin men også emneord, ophav, titel osv. Du kan rette dette efterfølgende.

Trin 14: Rigtig god fornøjelse!

Jeg håber du nu føler dig bedre klædt på til at kaste dig ud i at bruge learninglib selv, skabe og gå på opdagelse i det der findes herinde!

Har du spørgsmål eller kommentarer hører vi rigtig gerne fra dig!

Rigtig god fornøjelse 🙂

Afslut og del med kollegaer

Tillykke!

Du har nu genneført guiden.

Hvis du synes godt om guiden og gerne vil dele den med venner og kollegaer kan du gøre følgende: