Kinastudier introduktion til informationssøgning forår 2018 - introduktion

Lidt lette indledende øvelser inden første undervisningsgang. Vi kommer til at kigge på bibliotekets hjemmeside samt fagsiden for kinesisk

Derudover kommer der til sidst et link til hvor og hvordan i henter Endnote ned.

Trin 1: Optakt

I denne guide skal vi nå to ting: Lære at finde benytte bibliotekets side library.au.dk samt fagsiden for kinesisk.

Forventet tidsforbrug: 1 time

Denne guide kommer til at indeholde en række små opgaver, der kræver at i har adgang til internettet (især library.au.dk). I skal også have et skrive-program (f.eks. Word) åbent til at dokumentere, hvad I finder, og hvordan

Biblioteksressourcer (links)

Trin 2: Hvordan søger man materiale

Vi starter i det små, find og bestil en bog og find en artikel i et tidsskrift.

Begge kan, ligesom langt det meste materiale i nogensinde får brug for, findes på library.au.dk.

Fremfind en bog: Ding, X. L. (1994). The Decline of Communism in China – Legitimacy crisis, 1977-1989, Cambridge: Cambridge University Press.

Fremfind en artikel i et tidsskrift: Cui, Li & Lee, Francis L. F. (2010). “Becoming Extra-Ordinary: Negotiation of Media Power in the Case of Super Girl’s Voice in China”, Popular Communication, 8: 256-272, 2010.

Notér dine søgeord og eventuelle afgrænsninger brugt for at finde frem til de materialer – især hvis det ikke lykkedes, er det ekstra vigtigt at du noterer.

Biblioteksressourcer (links)

Vis hint

En god tommelfingerregel er, at jo mere der tastes ind, jo flere muligheder er der for slåfejl. Tá et forfatterefternavn og et eller to ord ud af overskriften.

 

Vis hint 2

Lige under ‘SØG’ knappen, er der en mindre knap med ‘søgetips’. Det er tid godt givet ud, at gøre sig bekendt med de værktøjer i har til rådighed der.

Med disse værktøjer kan i gøre jeres søgning mere specifik, eller udvide så der kommer flere resultater frem

Trin 3: Når du har fundet materiale

Det vigtige med den forgående øvelse er, at du har oparbejdet en fortrolighed med at søge på bibliotekets side, og du har en forståelse for, hvornår 0 resultater betyder, at du skal ændre din søgning, eller skal gå videre til eksempelvis bibliotek.dk eller en mere fagspecifik database.

Hvis du undervejs støder på eksempler, hvor du bliver usikker på, hvordan du skaffer et materiale hjem, så tag det endelig med til næste biblioteksundervisning. Dette gør sig især gældende for de næste øvelser, der er meget mere frie, end det du lige har lavet.

Trin 4: Fagsiden

Biblioteket har, sammen med jeres undervisere, lavet en side med korte beskrivelser og links til de bedste faglinks for jer.
http://library.au.dk/fagsider/chinese-studies/ er i den grad en side, der er værd at huske på.

Første opgave her, er meget åben, følg 3 links (ikke asiaportal, den kommer om lidt) og søg lidt rundt.

Kig især på, hvordan siden hjælper dig med at starte din søgning.

Anden opgave går ud på at gå ind på Asiaportal (se link)
Vælg China og kig de baser igennem, som kommer frem. Der skal skimmes. Det ville være en god ide at forsøge at ”refine” din søgning. Find baser frem, du tror vil være gode at benytte, når du skal søge indenfor emnet ”Kinas etbarnspolitik” – Begrund dine valg

 

Biblioteksressourcer (links)

Vis hint

Trin 5: Fri søgning

Inde på library.au.dk skal du søge efter materiale om den Kinas etbarnspolitik.
Start på library.au.dk, hvor der er en ”søgetips”-knap. Der kan du se de forskellige værktøjer, du har til rådighed, når du forsøger at kvalificere din søgning.

Opret en logbog over din søgning: Heri skal du se på, hvad der sker med dine søgninger, når du opkvalificere dem, dvs. forsøg med trunkering, boolske operatorer, nærhedssøgning, emneordssøgning og gerne flere. Beskriv hvad, hvorfor og med hvilket formål du bruger diverse søgeværktøjer.

Målet er at gøre dig bevidst om, hvorfor og hvordan du søger.

Dette punkt kommer vi også igennem til undervisningen – det er ikke vigtigt, at du kan benytte fagtermerne, men det er vigtigt, at du er bevidst om, hvad du søger i og hvorfor og hvordan.

Biblioteksressourcer (links)

Vis hint

Vis hint 2

Trin 6: Afslutning

På selve undervisningsdagen kommer vi til at gennemgå det meste af det netop gennemgåede ud fra jeres spørgsmål. Det vil sige, at de noter, du nu har taget, kommer i spil, når vi ses d. 21.

Hvis du ikke kan vente med at komme i gang med søgningen, inden vi mødes igen, er du velkommen til at skrive til mig på jfol@kb.dk og så kan vi mødes og kigge dine noter igennem og sammen komme videre.

Endelig er jeg blevet bedt om at vise jer EndNote. Det er et vildt smart program til at hjælpe dig med dine kildehenvisninger, og det er gratis for studerende ved AU.

Du skal selv hente og installere det inden vi mødes.

Læs mere på: http://library.au.dk/faciliteter/referencevaerktoejer/endnote

Jeg har derudover tilføjet et link til referencehåndtering, overordnet set.

Go fornøjelse!

Biblioteksressourcer (links)

Afslut og del med kollegaer

Tillykke!

Du har nu genneført guiden.

Hvis du synes godt om guiden og gerne vil dele den med venner og kollegaer kan du gøre følgende: